Pelimusiikki

Pelimusiikilla viitattiin vielä 1900-luvun alkupuolella kasinoissa tai korttitaloissa taustalla soivaan musiikkiin. 1980-luvulla sillä alettiin viittamaan videopeliäänipiireihin, erityiseen ”chippintuneen”, jota edelleen joskus kuulee puhelimiin tehtäviin peleihin. Pelimusiikissa oli kuitenkin jo 1990-luvulla musiikkimaisia piirteitä. Videopelien äänentoisto ja musiikillinen taso oli samaa tasoa kuin kaupallisesti levitetty musiikki. Videopelien taustalla soi usein pelejä varten sävellettyjä kappaleita tai vanhaa kaupallista musiikkia. Sitä myötä kun digitaalinen ja digitaalisesti tehty musiikki alkoi kaupallistua, ero PC-pelien musiikkiin on kaventunut. Pelien musiikki alkoi tulla yhä useammin suoraan CD:ltä. Nykyään peleihin voidaan laittaa minkälaista musiikkia tahansa. Pelien valmistaja ostaa niihin usein oikeudet. Suosittujen pelien musiikilla on miljoonia kuuntelijoita ympäri maailmaa. Suuresta markkina-alueestaan ja potentiaalistaan huolimatta ala on kuitenkin järjestäytymätön. Pelimusiikin merkityksestä on tultu kuitenkin yhä tietoisemmaksi. Samalla tavoin kuten elokuvamusiikilla on vaikutus katsojakokemukseen, pelimusiikilla on vaikutus pelikokemukseen. Hyvällä pelillä on hyvä pelimusiikki. Candy Crushin taustalla on taidokas sointujenrakennus, jonka päämääränä on johtaa pelikokemusta ja luoda tyydytyksen ja edistymisentunteita Candy Crush Music. Kansainvälinen pelitutkija ja pelien suunnittelija Jan McConigal on puolustanut pelien pelaamista niitä kriitikkoja vastaan, jotka ovat tuominneet pelejä ajanhukkana. Hän on onnistunut osoittamaan kokeellisesti, että pelien pelaajat ovat keskimäärin sosiaalisempia, uskovat enemmän itseensä ja toimivat yhteistyössä haasteiden edessä. Koska pelien kuluessa erittyy endorfiinia ja dopamiinia ja ne vähentävät stressiä on myös esitetty, että pelaajat mahdollisesti eläisivät pidempään. Suomalainen Ari Pulkkinen on kansainvälisesti tunnettu pelimusiikin säveltäjä. Angry Birdsin lisäksi hän on säveltänyt Housemarquen Super Stardust HD, Dead Nation ja Outland, Frozenbyten Trine-sarjat. Hän on usein korostanut sitä, että pelin kansainvälisen menestyksen taustalla on pelikokemuksen vaikuttava musiikki, joka tuo ihmiselle miellyttäviä kokemuksia. Internetissä pelattavien kasinopelien keskeisimpiä suosioon ohjaavia tekijöitä ovat lajitunnistukseen ohjaavat soinnut ja musiikkiteemat, jotka tehostavat pelikokemusta. Esimerkiksi Betsafe-pelissä The Wish Master käytetään itämaisia sointuja ja elokuvista tuttuja tehosteita ja teematekniikkaa käytetään pelissä Football Star. Pelien musiikkeja ei ole vielä tuotteistettu, vaikka moni haluaisi kuulla fanittamansa pelin musiikkia radiossa, remixeinä klubeilla, soittoäänenä, tai vaikkapa soittaa pelin musiikkia itse, jos esimerkiksi nuotit olisivat vain tarjolla. Pelimusiikin tuotteistamisen oletetaan olevan yksi tulevaisuuden suurista bisneksistä samalla tavalla kuin esimerkiksi videopelihahmoihin liittyvät oheistuotteet.